Az elmúlt időszakban számos olyan közlekedési balesetről hallottunk, melyben...

Card image cap
Ittas vezetés: idén közel 50 balesetnél játszott szerepet az alkohol

Az elmúlt időszakban számos olyan közlekedési balesetről hallottunk, melyben nagy mértékben szerepet játszott az alkohol. Az ittas vezetésről, s annak következményeiről Erdélyi Róbert r. alezredest, a Heves Megyei Ba­leset-megelőzési Bizottság titkárát kérdezte a Heol.

– Heves megye közútjain az idei év első kilenc hónapjában 419 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, melyből 42 esetben volt ittas az okozó járművezető – tájékoztatta a Heolt Erdélyi Róbert. – Ez azt jelenti, hogy a vizsgált időszakban minden tizedik sérüléses balesetnél ittas volt az okozó, azaz az ittas balesetek összbaleseten belüli aránya 10 százalék volt. Ezen balesetek 69 százalékát (29 eset) a személygépkocsi-vezetők, 11 százalékát (5 eset) a kerékpárosok, a 7 százalékát (3 eset) a gyalogosok, a 11 százalékát (5 eset) a segédmotorosok, míg a 2 százalékát (1 eset) a motorosok idézték elő.

Megtudtuk: a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek az ittas vezetést a „három gyilkos” egyikeként (biztonsági öv használatának elmulasztása, gyorshajtás mellett) szokták emlegetni

– Az alkoholfogyasztás nem új keletű szokás vagy hóbort, még csak nem is új trend, mint ahogyan az ittas vezetés sem napjaink problémája – fogalmazott az alezredes. – Az tény, hogy a motorizáció fejlődésével a technikai forradalom előretörésével egyre több gondot idézett elő az alkohol, illetve bódító hatásának következménye a baleseteknél.

Az alkohol járművezetésre gyakorolt hatása

– A világ különböző országaiban más és más a megengedett véralkohol szint, amellyel a közlekedésben részt lehet venni – mondta Erdélyi Róbert. – Magyarországon a 0 tolerancia elve a mérvadó, vagyis vezetés megkezdése előtt a legcsekélyebb alkoholfogyasztás sem megengedett. Ennek oka, hogy a különböző közlekedésbiztonsági kísérletek egyértelműen bebizonyították, hogy a kis mértékű alkoholfogyasztás is kedvezőtlenül befolyásolja az észlelési- és reakcióidőt, azaz hátrányosan hat a vezetési képességre. Valóban, az alkohol emberi szervezetre gyakorolt élettani hatása miatt romlik a látás, a reakcióidő meghosszabbodik, a mozdulatok pontatlanabbá válnak, ezáltal az ittas vezető potenciális veszélyforrássá válik a közlekedésben.

Az alkohol járművezetésre gyakorolt hatása témakörében végzett kísérletek egyértelműen bebizonyították, hogy:

  • már alacsony alkoholfogyasztás hatására is jelentően romlik a sávtartás pontossága, nagyobb lesz a sávelhagyások száma a józan állapothoz képest,
  • a kialvatlan, fáradt állapotban elfogyasztott egészen kis mennyiségű alkohol nagy mértékben növeli a járművezetés közbeni elalvás veszélyét,
  • az ittas vezetők sokkal nehezebben képesek megítélni az út mellett elhaladó tárgyak relatív távolságát,
  • az alkoholfogyasztás hatására jelentősen romlik az agy által vezérelt feladatok összehangoltsága:
    – a szemmozgások lelassulnak, a pupilla képtelen alkalmazkodni a megváltozott fényviszonyokhoz, a látótér beszűkül, és ez nem tudatosul a gépjárművezetőben, ezért különösen veszélyes,
    – a mozgások pontatlanabbá válnak, romlik a jármű apró kitéréseinek észlelése, könnyen bekövetkezhet az egyensúly elvesztése, túlméretezett és gyakran megkésett kormánykorrekciók lesznek jellemzőek,
    – a reakcióidő meghosszabbodik, nő a hibás döntések száma, csökken a felelősségérzet.
Sokan tévesen gondolják azt, hogy
  • a kávé gyorsítja az alkohol lebomlását, és elősegíti a kijózanodást,
  • a nyári melegben vagy kemény fizikai munka során jellemző izzadással az alkohol is elpárolog,
  • a teli gyomor megakadályozza az alkohol felszívódását,
  • a hideg zuhany kijózanít és alkalmassá tesz a vezetésre.
Az ittas járművezetés jogkövetkezményei

– A baleseti statisztikai adatok negatív irányú alakulása mellett sajnos az ittasság terén igen magas a látencia – emelte ki a Ba­leset-megelőzési Bizottság titkára. – Az alkoholos állapotban történő járművezetés, közlekedés társadalomra való veszélyessége rendkívül nagy, ezért a rendőrség nagy hangsúlyt fektet az ittas járművezetők kiszűrésére. Az ittas járművezetés szankcionálása igen összetett. A szervezetben lévő alkohol mennyiségétől függően az ittasan közlekedő járművezető közigazgatási szabályszegést vagy bűncselekményt is elkövethet, melynek során alkalmazható közigazgatási bírság, büntető feljelentés, mely utóbbi akár letöltendő szabadságvesztéssel is járhat (súlyosabb esetben pl. halálos közúti közlekedési balesetet okozva). A szankcionálás során alapvetően meg kell különböztetni a gépi meghajtású és a nem gépi meghajtású járművezetőt.

Megtudtuk azt is: a nem gépi meghajtású járművezetők (kivéve kerékpár) esetében nem mindegy, hogy főúton vagy egyéb úton közlekedik valaki ittasan. Nem főúton 0,25 mg/l kilélegzett légalkohol értéket meg nem haladó érték esetén nincs szankció, azonban fölötte közigazgatási szabályszegés elkövetése történik, amely 10.000 forint közigazgatási bírságot von maga után.

Főúton a 0,25 mg/l kilélegzett légalkohol értéket meg nem haladó nem gépi meghajtású járművezető szintén közigazgatási szabályszegést követ el, azonban a szankció ebben az esetben már 30.000 forint.

– Bár a kerékpár sem gépi meghajtású jármű, azonban fenti szabályok a kerékpárt hajtó személyre nem vonatkoznak – egészítette ki Erdélyi Róbert. – A kerékpáros a közúton közlekedve a biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban kell, hogy legyen. Ebből kifolyólag, ha valaki az elfogyasztott alkohol hatása miatt úgy vesz részt kerékpárjával a közúti közlekedésben, hogy jól láthatóan alkalmatlan a biztonságos közlekedésre, vele szemben szabálysértési eljárás indítható.

A gépi meghajtású járművezetők esetében súlyosabbak a szankciók. Amennyiben mondjuk a gépi meghajtású jármű vezetője 0,15 mg/l kilélegzett légalkohol értéket nem haladja meg, akkor közigazgatási szabályszegést követ el, amely 30.000 forint közigazgatási bírsággal és e mellett 6 büntető ponttal sújtandó. (Ez esetben a vezetői engedélyt nem veszik el). Amennyiben a kilélegzett légalkohol mennyisége a 0,15 mg/l értéket meghaladja, azonban a 0.25 mg/ l értéket nem, akkor a gépi meghajtású jármű vezetője szintén közigazgatási szabályszegést követ el, azonban a büntetés itt már 100.000 forint és 8 büntető pont. (Ez esetben a vezetői engedély nem kerül elvételre)

Ha a gépi meghajtású jármű vezetője 0,25 mg/l légalkohol értéknél nagyobb értéket produkál, akkor ittas járművezetés vétségét követi el, amely pénzbüntetéssel, járművezetéstől eltiltással, súlyosabb esetben (pl. ha valaki úgy okoz halálos közúti közlekedési balesete, hogy szervezetében nagyobb mennyiségű alkohol van) akár szabadságvesztéssel is járhat. Az, hogy a 0,25 mg/l értéket meghaladó értéket produkáló járművezető milyen büntetést is kap, az függ az ittasság mértékétől.

– Ezúton kérünk mindenkit, hogy tartsa be a közúti közlekedési szabályokat – zárja szavait az alezredes. – Amennyiben járművezetőként közlekednek, abban az esetben semmiképen ne igyanak előtte szeszesitalt. Ebben az esetben válasszanak egyéb alternatív közlekedési lehetőségeket (pl. tömegközlekedés, taxi).

Ajánlóképünk illusztráció Fotó: Shutterstock

Vissza a főoldal